Death Note recenze

Autor: Kuromaru (zkušený Anime fanoušek, který už má více než pár desítek anime za sebou .)

ÚVOD: Toto anime je určitě jedno z mých nejoblíbenějších a co vím, tak i jedno z neoblíbenějších vůbec. Jeho příběh a zpracování bourá evropské předsudky a názory typu „animované seriály jsou jen pro děti“. Nejspíš díky tomu je tento anime počin tak oblínený a to nejen u zastánců a fanoušků anime žánru ale i u širší veřejnosti. Pokud jse nováčci v anime světě a nezaujali vás nekonečné šóneny typu Naruto nebo Bleach (který je vlastně už šónen ukončený budiž mu země lehká ) tak je tohle možná právě to, s čím byste měli začít.

DĚJ: Mladý student Light Yagami nalezne jednoho dne na školním dvoře černý zápisník zvaný zápisník smrti (death note). V něm je uvedeno několik jednoduchých pravidel. Pravidlo jedna: Člověk, jehož jméno je zapsáno v zápisníku, zemře. Light tomu samozřejmě jako racionálně uvažující mladík nevěří, ale brzy se pokusem dozví, že zápisník opravdu funguje. Light se rozhodne použít moc zápisníku k odstranění zločinců z celé planety a nastolení Nového světa, kde on se stane bohem.

Toto v různých obměnách naleznete napsané asi u všech recenzí. Ano nezní to zprvu nic moc, ale pod tímto jednoduchým shrnutím se skrývá opravdu dokonale propracovaný příběh, u kterého budete muset někdy opravdu zapojit mozkové závity, abyste pochopili smysl myšlení a strategie hlavních hrdinů. Tedy spíše hrdiny a antihrdiny. Proti Lightovi se totiž záhy postaví záhadný detektiv L. Nikdo nezná jeho jméno ani tvář, což Lightovi nehraje rovna do karet. Do zápisníku lze napsat pouze skutečné jméno osoby a musíte při tom myslet na její tvář. Už jen samotná první scéna, kdy dojde ke „střetu“ L a Lighta skrze televizní vysílání vás určitě dostane. Těm co ještě neviděli, nebudu vyzrazovat ale až to uvidíte, tak věste, že celé anime se nese v podobném duchu a podobných intelektuálních a strategických manévrů z obou stran je opravdu hodně a nad některými budete opravdu žasnout.

PŘÍBĚH: Příběh je opravdu záhadný, tajemný, plný zvratů, emocí a otázek ohledně zločinu a trestu, který by měl následovat. Celé anime řeší otázky spravedlnosti a toho co je vlastně zlo a co dobro. Tohle je opravdu důležitá část anime. Jak jsem zmínil výše, je zde hlavní hrdina antihrdina. Co jsem nezmínil je to, kdo je kdo. Ano v tom je jedna z krás celého anime. Je správné zabíjet všechny zločince bez řádného soudu? Ne? Ale co když jsou to vrazi, které neodsoudí a oni budou vraždit klidně dál? Říkáte tedy ano? Ale co když se každý člověk dokáže napravit a svého činu lituje? Zaslouží takový člověk smrt? Tyto otázky si během celého anime položíte nejednou. Je tedy jasné, že se nejedná o žádnou druhořadou akčňárnu ale o příběh plný úvah a zvratů.

POSTAVY: Další zajímavostí je úžasná psychologie postav. Nejen že hlavní protagonisté jsou geniusové a jejich strategické a dedukční schopnosti jsou opravdu něco, co se nedá nikdy pořádně pochopit, ale také to, že jak už to bývá, každý genius je řekněme „divný“. Ať už je to Lightův šílený smích, L-ovo podivné držení předmětů a sezení, Nyovo skládání skládaček, nebo Mellova závislost na čokoládě. Nikdo není dokonalý a tohle anime to krásně ukazuje.

CHYBY: Jenže jak už to bývá, všechno má své ale. A Death Note není výjimkou. Od určité části to prostě už není to, co to bývalo. Nováčkům se omlouvám, ale kdybych vám řekl na rovinu od jaké částí, byl by to možná ten největší spoiler ve vašem životě. Ti co už viděli asi vědí o jakou část jde a nejspíš mi dají za pravdu. Jinak není anime co vytknout. Příběh je perfektní. Postavy jsou geniální, a skvěle propracované z hlediska psychiky.

GRAFIKA: Z grafické stránky není anime co vytknout. Kresba je velmi pěkná a animace taky stojí za to.

HUDBA: Hudba krásně doplňuje tajemnou atmosféru, až vám někdy nažene husí kůži. Opening a endingem jsou krásné a jsem si jist, že nejeden z vás si opening stáhne a bude ho poslouchat dál.

ZÁVĚR: Na závěr tedy malé shrnutí. Death Note je anime vhodné i pro neskalní fanoušky anime žánru. Jedná se o příběh plný akce, napětí, ale i emocí a otázek ohledně spravedlnosti a lidské společnosti. To vše dělá z Death Note, a myslím, že se nikdo neurazí když to řeknu, jedno z nejlepší anime vůbec.